• +31(0)70-7370250

Run faster met de Salming hardloopschoenen

SALMING and natural running.

De afgelopen jaren is ‘natural running’ echt een begrip geworden en het Zweedse schoenenmerk Salming is niet meer weg te denken in de hardloop- en triathlonwereld.

Omdat een goede looptechniek zeer essentieel is om zo efficiënt en blessurevrij mogelijk de training- en wedstrijd kilometers weg te tikken. Daarom delen we graag de visie van Salming over de juiste loophouding en looptechniek.

                                              

 

Salmings “Rule of 5”:

Hardlopen moet licht, evenwichting en comfortabel aanvoelen. ZO natuurlijk mogelijk. Salming ontwikkeld haar schoenen dan ook op basis van onderstaande 5 principes.

# 1 licht Lichte schoenen zijn efficiënter en sneller. Minder gewicht verbetert de loopefficiëntie met ongeveer 2-3% per 100gr vermindering van het schoengewicht. Lichtgewicht schoenen zullen op een halve marathon minuten van uw PB halen.
# 2 flexibel Flexibelen schoenen benadrukken je natuurlijke loopbeweging. De schoenflexibiliteit moet de voetflexibiliteit volgen om een ​​zo’n natuurlijk mogelijke loopbeweging te realiseren. Met een voorvoetschoen verbeter je je natuurlijke loopbeweging, wat zorgt voor minder blessures.
# 3 LOW DROP Een lage hiel-teen drop vergemakkelijkt een correcte voetlanding op de middenvoet. Bovendien sta je natuurlijker in balans met de zwaartekracht zonder je lichaamspositie aan te passen. Het booggedeelte van de schoen mag niet te veel omhoog worden geduwd, omdat dit de natuurlijke demping en veerfunctie van de boog verhindert.
# 4 hoge reactiviteit met de ondergrond draagt bij aan een betere feedback van de voeten naar je hersenen. De voet verwerkt bij elke stap informatie van het grondcontact. Als de tussenzool te dik is, wordt de deze feedback vervormd.
# 5 anatomische pasvorm Een relatief ruime ‘teenbox’ heeft de voorkeur, zodat de tenen niet tegen elkaar worden geknepen. Een strakke teenbox zal de voet na verloop van tijd vervormen en dit kan tot allerlei problemen leiden. Salming wil dat de voet ook precies kan functioneren zoals de natuur het bedoeld heeft.

SALMING RUNNING WHEEL™ één as - vijf spaken - Full body running™ 

 

Maar dan heb je de ideale loopschoen gevonden, met een goede pasvorm. Maar wat is dan de juiste loophouding? Waar moet je op letten? Hieronder geven we je een overzicht van aspecten waar je op kunt focussen om je hardlooptechniek te verbeteren.

Armen

# De armen werken samen om het lichaam in balans te houden.
# Houd de armzwaai compact, vermijd het overschrijden van de middellijn van het lichaam, dit helpt je jouw ​​lichaam (thoracale wervelkolom) in de juiste positie te houden.
# Houd bij de voorwaartse armbeweging de arm dicht bij het lichaam en verklein de hoek.
# Armzwaai moet natuurlijk aanvoelen, schouders en armen ontspannen houden.


Bekken (The Hub Naaf)

# Het bekken werkt samen met alle lopende bewegingen van het lichaam# Mobiliteit en flexibiliteit rond het heupgebied zijn essentieel voor goed lopende mechanica.# Heup is het middelpunt (van de massa) voor het menselijk lichaam, het is daarom van cruciaal belang om de heup correct te positioneren voor effectieve looptechniek. 

Cadans

# Benen en armen hebben zelfde cadans
# Doel: 180 stappen per minuut
# Correcte pasfrequentie zorgt voor stabiliteit

 

 Voetlanding

# Een correcte looptechniek (Houding, valbeweging, Armen, Cadans) zorgt voor een correcte voetlanding en niet andersom.
# Voetlanding, voorkeur met de middenvoet (bal van de voet, met voorspanning vlak voor de landing.
# Voetlanding moet onder de heupen zijn, d.w.z. onder het massamiddelpunt met een gebogen knie.
# De landende middenvoet maakt optimaal gebruik van de natuurlijke dempende anatomie van het lichaam en veerkracht = gerecyclede energie.
# Loop licht, vermijd beuken - focus op korte grondcontacttijd (hoge reactiviteit)

 Houding

# Sta rechtop
# Voeten vooruit
# Knieën ligt ontspannen (niet vergrendeld)# Ontspannen schouders
# Gebruik zwaartekracht om voorwaartse beweging te creëren
# Leid met je borst en duw de heup naar voren
# Behoud de balans

Het lichaam in de juiste houding (uitlijning) brengen is de basis van een goede loophouding. Een goede houding is essentieel om de juiste omstandigheden te creëren om op een efficiënte manier door alle stadia van de loopcyclus te bewegen en om krachten door het lichaam te laten stromen zonder energieverlies. Correcte houding is bedoeld om een ​​optimale balans te behouden, waarbij de zwaartekracht in uw voordeel werkt.


Valbeweging

Bij hardlopen valt gratis energie te winnen als je goed gebruik maakt van de zwaartekracht. Om te profiteren van de zwaartekracht moet je je gewicht, door een vallende beweging, naar voren van je enkel proberen te halen. Zorg ervoor dat je je core stability goed gebruikt en goed gestrekt blijft. De valbeweging moet in een rechte lijn bij de enkel beginnen, zodat je het hele lichaam in de beweging kunt meenemen. Laat de zwaartekracht zijn werk voor je doen en je zult efficiënter en makkelijker hardlopen dan ooit tevoren.

In de voorwaartse valbeweging is het essentieel om in elk onderdeel van de loopcyclus het evenwicht te bewaren om een ​​goede houding te behouden. Houding en valbeweging creëren zijn ook voorwaarden voor een correcte voetlanding. Als je moe wordt, wil je niet gaan hangen. Blijf het lichaam dan lang maken, alsof je een touwtje aan je kruin hebt vastgemaakt en daaraan wordt opgetrokken. Loop lang en sterk, blijf in balans en gebruik de zwaartekracht in je voordeel.

6 Producten


Seen 6 of the 6 products

Inloggen

Wachtwoord vergeten?

  • Al je orders en retouren op één plek
  • Het bestelproces gaat nog sneller
  • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen

vergelijk0

TriathlonWorld B.V. 9 / 10 - 8 Reviews @ TriathlonWorld
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »