Winkelwagen0
Geen producten gevonden...

Is de Hel van Kasterlee echt zo'n hel?

door Steff Overmars
13 Januari 2022

Een bucketlist dingetje, aldus Steff. Steff Overmars deed mee aan de Hel van Kasterlee en vertelt over zijn ervaringen in ons nieuwe blog.

Afgelopen December heb ik meegedaan aan 'de hel van kasterlee' een bikkelharde Cross duathlon van maar liefst 15km hardlopen 117km mountainbiken en nog eens 30km hardlopen. Meestal is het in december nat, donker, vies en koud en daarom geldt deze als 1 van de - zo niet de allerzwaarste - Cross duathlons ter wereld.

In België is deze wedstrijd echt een groot feest en overal langs de kant staan mensen die al vanaf de vroege uurtjes de tapkraan open hebben. Vanwege Covid Was dat natuurlijk allemaal wat minder dit jaar maar desondanks was de sfeer echt ongekend mooi.

Voor mij was dit echt een bucket-list race waar ik al in 2020 stond ingeschreven, maar die editie was door Covid niet doorgegaan. De 2021 editie wel, maar het was zeker kantje boord. Trainen voor deze wedstrijd was dan mentaal ook best lastig omdat je toch heel veel onzekerheid had en eigenlijk wel verwacht had dat het niet door zou gaan. Ook ben ik in oktober vader geworden en had last-minute ook nog een blessure opgelopen. Dus de perfecte voorbereiding was het allerminst,  maar ik heb wel genoten, afgezien en ben natuurlijk gefinisht.

Voorbereiding
We hebben al zoveel race verslagen gelezen dus die ga ik jullie even besparen. Daarom ga ik het vooral hebben over hoe je nou jezelf goed kunt voorbereiden op zo'n specifieke wedstrijd en dan met name het materiaal, de kleding en de voeding.
Qua afstand is dit natuurlijk gewoon een hele triathlon. Hoewel ik al 18 keer een hele triathlon heb gedaan, is dit toch andere koek. Een race in zulke kou waarbij het donker is en waar je met zoveel modder en dergelijke te maken krijgt, dat is toch next level. Daar moet je dus wel een goed plan bij hebben; zowel met het materiaal als de kleding en voeding.

Materiaal
Het grootste verschil met andere wedstrijden is dus voornamelijk de temperatuur en laten we daarmee even beginnen bij het materiaal. De wedstrijd start 's ochtends vroeg en het hardlopen is met redelijk wat onverharde stukken erin. Daar moet je toch wel rekening mee houden in de schoenkeuze als het keihard geregend heeft, maar gelukkig waren dit jaar de weer goden ons goed gezind.

Op de fiets heeft het materiaal echt heel veel te verduren. Er ligt altijd modder en zand en het is toch alsnog erg nat omdat de ondergrond daar eigenlijk altijd wel nat is. En daar begint het specifieke. Op de fiets is het super belangrijk dat je de wedstrijd begint met nieuwe remblokken, want met het zand daar kun je je remblokken in 1 rit helemaal opvreten. Vanwege de altijd natte ondergrond is het ook ontzettend belangrijk dat je de ketting goed schoon hebt gemaakt en daarna hebt ingevet met een wet lube. Doe je dat niet, dan is na een uurtje je ketting helemaal droog en gaat het geen leuke dag voor je worden. Ter bescherming van je fiets is het sowieso goed om bij de lager even te checken of alles goed is ingevet en kun je de fiets bijvoorbeeld met een bepaalde teflonspray extra beschermen.

Kleding
De kleding is een ander belangrijk punt van aandacht. Je wilt het namelijk niet te koud hebben zeker niet maar ook niet te warm. Deze unieke wedstrijd doe je samen met een coach/buddy die je tijdens het fietsen kan voorzien van nieuwe of droge kleding, materialen en voeding en bij de 2e Run mag hij/zij met jou mee fietsen.

De 1ste run start ik eigenlijk met kleding die ik normaal ook zou aantrekken bij een hardloopwedstrijd. Maar de start 's ochtends vroeg en donker; ik trek in een wedstrijd het liefst een shirt aan en een korte broek als het niet vriest. Als het wel vriest heb ik wel een lange broek aan. De wisselzone is binnen in de sporthal en heel belangrijk is om dat hardloopshirt uit te trekken en een droog shirt aan te trekken voordat je op de fiets springt. Daar hangt ook mijn fietsjack waar al mijn gelletjes en materialen al in zitten zodat ik dat niet nog ergens vandaan moet halen. Ook kun je er hier voor kiezen om overschoenen aan te trekken bij het fietsen, maar ik vind dat een beetje zonde van de tijd. Wat ik wel doe is mijn voeten goed insmeren met vaseline voordat ik mijn sokken heb aangetrokken die ochtend en ik heb twee plastic zakjes in mijn schoenen zitten zodat ik redelijk beschut ben van de wind en het water.

Aan te raden is om altijd op de fiets te starten met meerdere lagen kleding en liever iets aan de warme kant, want dan kan je altijd spullen uittrekken en makkelijk aan je coach geven. Spullen aantrekken is een stuk moeilijker als je op single tracks rijdt zonder te stoppen. De allerbelangrijkste tip is zorg dat je van jouw buitenste jack of vest een extra exemplaar hebt en ook een extra setje droge handschoenen die je aan je coach geeft. Mocht je bijvoorbeeld vroeg in de wedstrijd vallen of het regent alleen in het eerste uur dan kun je altijd even snel wisselen naar droge kleding dat kostte wel iets tijd maar de dag is behoorlijk lang en dat gaat je echt helpen later in de wedstrijd. Als je bevangen raakt van de kou dan is het waarschijnlijk wel een game over.

Ik had meerdere opties qua fietskleding en ik heb gekozen om een sli cycle vest te dragen over 2 shirts en armstukken. Er was namelijk niet echt regen voorspelt, dus de Fusion SLI windstopper moet voldoende bescherming bieden tegen de regen maar ik kan hem ook makkelijk uit trekken en onder mijn shirt stoppen. Als je kiest voor een Jack of shirt met lange mouwen dan heb je die de hele tijd en met armstukken kun je ze ook in periode dat je het warm hebt even afrollen tot de pols of heel makkelijk uit doen. Ik zou ze altijd afrollen tot de pols want dan kun je ze ook weer heel makkelijk aandoen als t toch te koud is. Aerodynamica is bij zo'n wedstrijd veel minder belangrijk dan bij een normale triathlon op een tijdritfiets.

Als het niet te koud is kies ik er ook voor om met een korte broek te rijden en compressiekousen. Beenstukken zijn heel aannemelijk om te dragen maar als die eenmaal nat worden dan is het alleen maar zwaar en alsnog koud op je benen. Je huid droogt veel sneller op dan kleding maar als het vriest dan is het vaak ook droger en dan kan je prima met beenstukken rijden. Deze beslissing moet je wel echt goed van tevoren maken want het wordt een stuk ingewikkelder om die aan te trekken tijdens de wedstrijd uittrekken gaat wel prima maar als je nat bent is dat ook vrij lastig. Belangrijk is zoals met alles om dit ook eens te testen in de training in vergelijkbare omstandigheden. Let dan wel op dat je ook een beetje op wedstrijd in spanning aan het trainen bent want als je een rustige durit doet dan voelt het natuurlijk heel anders.

Als je voor de tweede keer in de sporthal komt is het goed om snel je natte fietskleding uit te doen en in ieder geval een droog boven shirt te hebben en ik trek ook een schone broek aan. Natuurlijk ga je uit van een ideaal scenario maar ook is het belangrijk om jouw coach een warm jack mee te geven een muts en handschoenen. De kans bestaat natuurlijk dat je niet zo'n goede dag hebt en dat je met het hardlopen enorm leeg bent dan kan je heel snel afkoelen in de winter en is het wel fijn dat je een warm jack bij de hand hebt. Dit zul je in een ironman om 14:00 's middags in de brandende zon niet nodig hebben.

Voeding
Een groot verschil met de wedstrijden in de zomer is dat het kouder is en je daarom ook een stuk minder zweet. Normaal gesproken gooi ik bij een Ironman al mijn calorieën en zouten in 3 bidons en die drink ik op de fiets en dan drink ik nog extra water als ik dat nodig heb bij de posten. Bij een wedstrijd in de winter raad ik altijd aan om ook vaste voeding bij je te hebben of gelletjes. De kans bestaat namelijk dat je een stuk minder gaat zweten dan op een warme zomerdag en als je al je calorieën dan bij vloeistof hebt gegooid moet je ook al die vloeistof opdrinken. Nu heb ik veel beter de mogelijkheid om te kiezen hoeveel Ik eet en drink zonder dat het samen gaat. Maar vergeet niet Je zult waarschijnlijk minder dorst hebben maar je zweet nog steeds wel degelijk dus in de training naar deze wedstrijd toe probeer een paar keer jezelf te wegen voor en na de training op de fiets om te zien hoeveel je hebt verloren. Vooral de 226ERS Gummy Bars en high energy gels zijn heel handig voor deze. De high energy gels hebben 50gr koolhydraten per gel. Je hoeft er dus niet heel veel bij je te hebben en je kunt natuurlijk altijd een half gelletje nemen en hem even terug stoppen in je fietsenjack. Omdat het mountainbiken is is het ook altijd handig om extra voeding aan je coach te geven want je kunt heel makkelijk voeding verliezen onderweg. Spreek ook af met jouw coach op een overzichtelijk punt waarvan jij weet waar hij staat en laat hem de bidon aangeven aan je rechterkant als je rechts bent en aan je linkerkant als je links bent Dat klinkt heel logisch maar dat gaat vaak genoeg mis en dan is het aanpakken best nog een lastig dingetje. Handig is ook om het bovenaan een heuveltje te doen of op de heuvel ofzo dat je niet met 40 per uur een bidon moet proberen te pakken. Let ook op dat er niet vlak daarna een technische afdaling is ofzo want dan wordt het ook moeilijk om de spullen in je zakken en in je bidonhouders terug te stoppen. Bij heel koud weer kan het ook fijn zijn als jouw coach je bidon wat warm kan maken met warm water of zelfs thee.

Dit is dus specifiek voor deze wedstrijd maar kan je uiteraard ook toepassen op andere wedstrijden in koud weer bijvoorbeeld de Norseman Triathlon ofzo. Maar de aller belangrijkste les is Zorg dat je een plan hebt en zorg dat je ook meerdere scenario's kan uitvoeren op die dag. Mocht je vragen hebben over kleding voeding en ander materiaal kun je natuurlijk altijd even bij TriathlonWorld advies vragen.

Heel veel succes!

Groetjes, Steff

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »