Winkelwagen0
Geen producten gevonden...

Sportvoeding, ook voor golfers essentieel

door Mike Korver
24 November 2021

Het voordeel van sportvoeding lijkt ook steeds meer de golfsport te bereiken. Maar wat eet je als golfer zoal en hoe ziet een toernooiweek eruit? Pro- Golfer Mike Korver vertelt hierover in onderstaand blog.

Mannen op leeftijd, biertje in de hand, genietend van het leven. Dat is het beeld dat velen hebben bij een golfer. Op het hoogste niveau maakt golf echter een flinke verandering door, zowel op amateur- als op professioneel niveau. De sport wordt veel atletischer. Alle toppers zijn tegenwoordig bezig met krachttraining, cardio training, en gezonde voeding. Golf is wat dat betreft een unieke sport. Waar de beweging die je uitvoert, de swing, heel explosief is, heb je aan de andere kant ook het conditionele aspect; een wedstrijdronde golf duurt al snel vijf uur. Hierdoor moet je zowel sterk en explosief zijn, als een goed uithoudingsvermogen hebben. Goede voeding is daarom essentieel, zowel tijdens de trainingen, als tijdens de toernooiweken.

Mijn trainingen
Om te zorgen dat ik optimaal kan presteren, heb ik een aantal coaches in mijn team. Naast een technische coach heb ik ook een mentale coach, een fysieke coach, en een voedingsadviseur. Al deze aspecten zijn essentieel om mijzelf in staat te stellen week in week uit een topprestatie te leveren.

Mijn technische trainingen verdeel ik onder in drie aspecten: technisch, skills, en performance. In het technische deel van deze trainingen ben ik bezig met het verbeteren van mijn swing. Dit zijn vaak kleine veranderingen, elk detail kan immers het verschil maken. De club beweegt soms wel met bijna 200 kilometer per uur, en een graad links of rechts op het moment van raken is het verschil tussen een top-bal, of een slecht schot. Tijdens de skills training ben ik bezig met, jawel, mijn skills. De bal van links naar rechts laten bewegen, van rechts naar links, hoog, laag; alles wordt geoefend. In het laatste deel van de training probeer ik een wedstrijdsituatie te simuleren, om zo onder druk te kunnen oefenen. Dit kan helpen als tijdens de wedstrijd de druk groter wordt.

Je mindset als golfer is superbelangrijk. Je kunt in je trainingen nog zo goed spelen, maar als je in de wedstrijd niet met de druk kunt omgaan, wordt het niks. Dit kan druk zijn van buitenaf, of druk die je jezelf oplegt. Vooral dat laatste kan desastreus zijn. Een voorbeeld hiervan is jezelf te veel druk opleggen om goed te presteren, of de manier waarop je omgaat met tegenslagen. Om mijzelf hierin te ontwikkelen werk ik met een mentale coach aan onder andere mijn verwachtingspatroon vooraf, mijn manier van denken tijdens het spelen, en de manier waarop ik op tegenslagen reageer.

Naast mijn golftrainingen, doe ik ook nog zeven tot acht fysieke trainingen in de week. Deze zijn in principe onderverdeeld in drie cardio trainingen, en vier tot vijf krachttrainingen per week. Er zit verschil in mijn krachttrainingen tijdens het seizoen (in season), en de trainingen buiten het seizoen (off season). Het off season is er vaak op ingericht om sterker te worden, terwijl de trainingen in het seizoen meer gericht zijn op behoud van kracht/spiermassa, en lenigheid. Mijn off season trainingen zijn verdeeld in verschillende fases. Vaak begin ik met een stabiliteitsfase, hier train ik veel met bijvoorbeeld ongelijke gewichten, om mijn stabiliteit te verbeteren. Deze fase wordt gevolgd door een hypertrophie fase, waarin ik bezig ben met de allround ontwikkeling van mijn kracht. Vervolgens is er een korte maximaal kracht fase. Dit is puur gericht op sterker worden, en het creëren van meer motor units in mijn lichaam, om mijn kracht zo naar het volgende niveau te brengen. Tenslotte doe ik nog een snel-kracht fase, die erop is gericht mijn ’nieuwe’ kracht om te zetten in snelheid om zo explosief mogelijk te zijn. Dit helpt om de bal verder te slaan, wat het makkelijker maakt om een lagere score neer te zetten.

De cardiotrainingen helpen mij om mijn focus langer te behouden. In golf duurt een ronde al snel vijf uur, en is het zaak om van begin tot eind gefocust te blijven. Dit kan alleen met een goed uithoudingsvermogen.

Tot slot ben ik samen met mijn voedingsadviseur bezig met wat de beste voeding is om te herstellen van een krachttraining, van een cardiotraining, of de beste voeding om mijn focus te behouden in een wedstrijdronde. Een belangrijk aspect tijdens een wedstrijdronde is bijvoorbeeld het voorkomen van een insulinepiek, om zo mijn energieniveau constant te houden.

Hoe ziet een toernooiweek eruit?
Een toernooiweek bestaat over het algemeen uit zeven dagen. Maandag gebruik ik in principe om te reizen. Op deze dagen probeer ik altijd te zorgen dat ik goed eet en drink, om zo fit mogelijk te zijn voor de voorbereidingen beginnen.

Dinsdag en woensdag staan vaak in het teken van de voorbereiding. Deze dagen gebruik ik om de baan te verkennen, elke baan is immers anders, en een speelplan te maken. Daarnaast probeer ik een gevoel te krijgen voor het gras, en de omstandigheden. Dit is ook het laatste moment om het goede gevoel van je swing even op te zoeken.

Donderdag tot en met zondag zijn de toernooidagen. Na de eerste twee dagen is er sprake van een zogeheten ’cut’, en wordt het deelnemersveld letterlijk in tweeën gesplitst. Het is dus zaak om bij de beste helft van het veld te zitten om door te mogen naar de laatste twee dagen. De voorbereiding op de ronde op zo’n wedstrijddag begint al een aantal uur van tevoren. Ik zorg er altijd voor dat ik drie uur voor mijn starttijd opsta om zo fris en wakker mogelijk te zijn als ik moet beginnen. Een goed, maar niet te zwaar ontbijt is essentieel om genoeg energie te hebben gedurende de dag. Bij aankomst op de baan, zo’n anderhalf uur van tevoren, begin ik eerst met een fysieke warming-up, om te zorgen dat mijn spieren los en geactiveerd zijn. Daarna begint de golf-specifieke voorbereiding, en vervolgens begint de wedstrijdronde. Na de ronde is er even tijd om bij te komen, wat te drinken, en kort de ronde te evalueren, voordat er (vaak) nog een uurtje getraind wordt. Hier probeer ik, indien nodig, het goede gevoel nog even op te zoeken, en te zorgen dat ik weer goed voorbereid ben voor de volgende dag. Daarna is het tijd om terug te gaan naar het hotel, en even lekker te ontspannen. Al met al duurt zo’n wedstrijddag toch al snel acht tot negen uur. Zorgen voor goede voeding en hydratatie zijn daarom essentieel!

Groeten, Mike Korver

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »