Added to cart!

Give customers more details.

View my cart (0)

Ontvang € 10 korting op je 1e bestelling | CODE: FINDYOURBEST | Bij besteding vanaf €75,-

Sportdrank, Gels, Repen of "ECHT VOEDSEL?" Wat moet ik gebruiken ? - Triathlonworld

Sportdrank, Gels of repen ? Wat moet ik gebruiken ?

, door Ronald De Graaf, 5 min lezen


In dit blog vergelijken we de verschillende soorten koolhydraatbronnen, zodat jij kunt beslissen wat voor jou het beste werkt!

In dit blog vergelijken we de verschillende soorten koolhydraatbronnen, zodat jij kunt beslissen wat voor jou het beste werkt!

De inname van koolhydraten tijdens het sporten kan brandstof leveren en de prestaties verbeteren tijdens langere evenementen (meer dan 2 uur). Het kan zelfs de prestaties verbeteren in slechts 45 minuten.

Vloeistofinname kan ernstige uitdroging helpen voorkomen en ook bijdragen aan de prestaties. Maar kun je het beste sportdranken, gels of repen, bananen of andere koolhydraatbronnen drinken?

Tijdens races lijken verschillende sporters verschillende strategieën toe te passen en we zien sporters concurreren op alleen drankjes, maar ook atleten die een volledig diner consumeren!

In dit artikel worden de verschillende koolhydraatbronnen met elkaar vergeleken, zodat je kunt beslissen wat het beste voor jou is.



WAT IS EEN SPORTDRANK?

Normaal gesproken bevat een sportdrank zoals Neversecond's C30 Sports Drink 6-7% koolhydraten (dit betekent 60-70 gram koolhydraten in 1 liter). Studies hebben aangetoond dat als de koolhydraatconcentratie boven dit niveau stijgt, de maaglediging en de mogelijke opname van koolhydraten verminderd kunnen zijn.

Deze vermindering is ernstiger wanneer de koolhydraatconcentraties 10% of meer bedragen. Maar een sportdrank levert naast alleen water ook koolhydraten op en dit kan in veel situaties een voordeel zijn. Een kleine hoeveelheid koolhydraten helpt ook daadwerkelijk de vochtafgifte.


WAT IS EEN KOOLHYDRATIGE DRANK?

Dit product was eind jaren tachtig populair, vooral onder fietsers. 17% koolhydraatoplossingen leverden veel koolhydraten op (producten bevatten ergens tussen de 12 en 20% koolhydraten). Dit leek ons een goed idee om in één keer veel energie te leveren. Het probleem was dat deze producten soms in verband werden gebracht met maagproblemen. In die tijd was het niet bekend dat je door het gebruik van de juiste combinatie van koolhydraten maag-darmproblemen kon minimaliseren en zowel de vochtafgifte als de koolhydraatafgifte kon verbeteren.

Tegenwoordig zijn er verschillende High Carb Drink Mixen op de markt die deze uitdaging effectief aanpakken. Neversecond's C90 High Carb Mix is er één van. Dergelijke dranken leveren over het algemeen meer koolhydraten in hetzelfde volume vloeistof dan een gewone sportdrank en zijn als logisch gevolg meestal een stuk zoeter. Wanneer het meenemen van veel vloeistof een probleem is, kunnen deze producten een zeer handige oplossing zijn.


WAT IS EEN ENERGIEGEL?

Een energiegel, zoals Neversecond's C30 Energy Gel, is een halfvloeibare vorm van koolhydraten. Het is ontworpen om koolhydraten te leveren die snel beschikbaar zijn. In sommige sportsituaties is het niet eenvoudig om waterflessen mee te nemen en gels zijn een optie om veel energie in compacte vorm mee te nemen.

Er zijn over het algemeen twee soorten gels op de markt: de traditionele gel lijkt meer op een siroop; het is compacter en gemakkelijker te dragen. Als gels meer vloeistof bevatten, betekent dit dat u meer water in elk gelpakket (en dus gewicht) bij u draagt, maar de meeste atleten vinden het gemakkelijker om ze te consumeren. Het is niet zo dat de ene vorm beter is dan de andere, het hangt gewoon af van persoonlijke voorkeur.


WAT IS EEN ENERGIEREEP?

Een energiereep lijkt meer op traditioneel eten en sommige sporters geven er de voorkeur aan om voedsel te kauwen en iets stevigs in hun maag te hebben. Er is een breed scala aan repen op de markt. Er zijn repen op basis van fruit, noten, haver, dadels, vijgen, rijstcrispies enzovoort. De lijst is eindeloos.

Het is heel duidelijk dat de repen die als gezond bestempeld worden, niet altijd de meest geschikte repen zijn om tijdens de activiteit te consumeren. Van vezels, vetten en eiwitten is aangetoond dat ze de aanvoer van koolhydraten en vloeistoffen verminderen. Je moet dus echt op zoek gaan naar een reep die weinig van deze voedingsstoffen bevat.

Vooral vet kan een aanzienlijke invloed hebben op de maaglediging. Lees dus het etiket voordat u beslist. Als de trainingsintensiteit laag is, kan vrijwel elk type voedsel worden geconsumeerd. Maar het maakt wel uit in alle situaties waarin we snel energie en vocht willen leveren en prestaties belangrijk voor ons zijn.

In onderzoeken hebben we aangetoond dat een reep met slechts 3 gram vet en 2 gram vezels bijna net zo snel koolhydraten kan leveren als een sportdrank. (De repen werden geconsumeerd met water). Toen we deze onderzoeken deden, werd de vochtinname in deze twee omstandigheden hetzelfde gehouden: er werd water ingenomen met de energiereep en de hoeveelheid vloeistof was in beide omstandigheden hetzelfde.

“ECHT VOEDSEL”

Sommige sporters geven de voorkeur aan wat zij echt voedsel noemen: fruit zoals bananen of gedroogd fruit zoals vijgen, dadels of rozijnen worden vaak geconsumeerd. Sommige atleten geven de voorkeur aan sandwiches met kaas of sandwiches met pindakaas en jam voor hun lange trainingssessies.

In de races zien we soms kleine, gezouten aardappelen als koolhydraatbron. Er zijn talloze opties (hoewel het niet allemaal goede opties zijn). De criteria voor goed draagbaar of ‘echt’ voedsel zijn dezelfde als die voor repen. Het moet weinig vet, vezels en eiwitten bevatten en zolang het aan deze criteria voldoet, zal het zeer waarschijnlijk werken.

Al deze producten hebben één ding gemeen. Ze leveren allemaal koolhydraten. Het belangrijkste verschil is in essentie hoeveel water er al in het product zit. Vast voedsel bevat relatief weinig water (sommige bijna geen), en sportdranken bevatten veel water.

Het advies is om water in te nemen met de vaste voeding en gels. Wat het beste is, hangt van een aantal factoren af:

1. Hoeveel koolhydraten heb je nodig?
2. Hoeveel vloeistof heb je nodig?
3. Wat kun je verdragen?
4. Persoonlijke voorkeuren

Sommige sporters houden van vast voedsel tijdens het sporten, anderen hebben er een hekel aan. Sommigen kunnen geen gels verdragen, anderen vinden ze een gemakkelijke en snelle manier om de koolhydraten te consumeren.

Over het algemeen geldt dat als de intensiteit hoger is, we harder ademen en kauwen moeilijker wordt. Drankjes en gels hebben waarschijnlijk de voorkeur. Bij langere evenementen, wanneer de intensiteit lager is en ‘buikgevoel’ heel belangrijk kan zijn, kan vast voedsel voor de meesten een goede optie zijn.

In alle gevallen moet het drinken plaatsvinden in verhouding tot de snelheid van het zweetverlies.


Tags

Meer blog posts

Login

Wachtwoord vergeten?

Heb je nog geen account?
Maak een account aan en geniet van vele voordelen.