Added to cart!

Give customers more details.

View my cart (0)

Ontvang € 10 korting op je 1e bestelling | CODE: FINDYOURBEST | Bij besteding vanaf €75,-

Trainen in Zones | Trainen met een TICKR - Triathlonworld

Trainen in Zones | Trainen met een TICKR

, door Sandra Vermeulen, 2 min lezen


Februari, het moment om je trainingen weer serieus op te pakken! Hoe kun je dat beter doen, dan op hartslag? Ook voorkom je hiermee dat je ‘te zwaar’ traint.

Februari, het moment om je trainingen weer serieus op te pakken! Hoe kun je dat beter doen, dan op hartslag?

Ook voorkom je hiermee dat je ‘te zwaar’ traint.

Hoe werkt het? en waar moet je op letten?

Bij het trainen op hartslag is het belangrijk dat je vooraf je zones bepaalt. Dit kan je het beste doen door een inspanningstest te doen bij een erkende coach of sportorganisatie. Vind je deze stap nog net wat te groot, dan zijn er verschillende handvatten om dit te berekenen. Een voorbeeld hiervan is de Karvonen-methode en maakt de volgende berekening:

  • Voor mannen: HR-max = 220 – leeftijd
  • Voor vrouwen: HR-max = 226 – leeftijd

De uitkomst hiervan geeft je maximale hartslag (100%) weer.

Let erop dat dit echt een grove schatting is.

Vervolgens ga je verder rekenen met de verschillende zones (bron)

Herstel - 45-60% van de hartslag

Zone 1 - 60-70% van de hartslag, rustige duurtraining

Zone 2 - 70-80% van de hartslag, intensieve duurtraining

Zone 3 - 80-90% van de hartslag, maximale duurtraining

Zone 4 - 90-100% van de hartslag, maximale korte interval

Aan de hand van je hartslag heb je een extra controle of je je duurtraining bijvoorbeeld niet te intensief maakt. Dit zal in eerste instantie niet direct schade opleveren maar zodra je naar intensievere trainingen gaat en je volume omhoog gaat brengen zal je merken dat je niet volledig herstelt en weer moe aan je volgende training begint. Daarnaast kun je ook je aerobe capaciteit vergroten door in de lage zones te trainen.

Hoe meet je je hartslag het meest nauwkeurig?

Dan komen we toch uit bij hartslagmeters die direct rondom de borst zitten of tegenwoordig om de arm geplaatst kunnen worden zoals de Wahoo Tickr FIT (dit voorkomt irritaties rondom de borst of in combinatie met een sport bh).

Bij sporthorloge zit er vaak toch nog een verschil in van rond de 5 slagen per minuut. Dit komt doordat een horloge te los zit of doordat de sensor niet geheel ‘vlak’ op de huid aansluit.

Voor welke hartslagmeter kies je:

Wahoo TICKR X:

Net een beetje meer als de reguliere Wahoo TICKR. Bevat een flashgeheugen dat tot 16uur van je workout gegevens kan onthouden!

Wahoo TICKR:

Doet wat hij moet doen, perfect voor een optimale weergave van je hartslag.

Wahoo TICKR FIT:

Nieuwste optische hartslag technologie, oplaadbaar en draagbaar om je arm.

[SPLIT]

blog-products-tickr

Tags

Meer blog posts

Login

Wachtwoord vergeten?

Heb je nog geen account?
Maak een account aan en geniet van vele voordelen.