Winkelwagen0
Geen producten gevonden...

Hoe ziet een trainingsweek van een autocoureur eruit?

door Glenn van Berlo
16 September 2021

Voor veel triatleten toch een heel onbekende wereld; auto racing. Juist daarom is het leuk om een inkijkje te kunnen krijgen in het leven van een autocoureur. GT-coureur en 226ERS atleet Glenn van Berlo vertelt.

Zoals in de meeste sporten leef je van wedstrijd naar wedstrijd toe. Bepaalde races vragen om een andere voorbereiding dan de andere. In een 24-uurs race bijvoorbeeld, rijd je tussen de 6-9 uur in totaal. Dit betekent dat je niet in elke stint (de periode tussen twee pitstops) tot het gaatje kan gaan, want dan heb je in je laatste stint weinig energie en concentratie meer over. Daarnaast is het heel belangrijk in een 24-uurs race dat je snel de focus kan pakken. Ook als je niet uitgerust bent. Tijdens een 24 uurs race slaap je namelijk bijna niet. Deze focus is ook zó belangrijk omdat je jezelf natuurlijk onder alle omstandigheden snel moet kunnen aanpassen. Bijvoorbeeld aan de regen, aan eventuele mist en natuurlijk aan het rijden in het donker. Een flow pakken gedurende een 24-uurs race is daarom heel belangrijk. Een sprint race, in de Super Trofeo daarentegen, is weer het andere uiterste. Daar ga je maximaal tot het gaatje in 1 uur tijd.

Hoe bereid ik me voor?
Vaak wordt de autosport onderschat wat betreft de voorbereidingen op een wedstrijd. Mensen zeggen vaak "je hoeft toch maar een beetje gas te geven en te remmen, dat is toch niet zwaar!?’’ Tja, dan zou je bij voetbal ook alleen tegen een bal hoeven te trappen. Iedere sport heeft zo zijn eigen kneepjes en redenen waarom voorbereiding en fitheid van cruciaal belang zijn. Mijn voorbereiding op een raceweekend zijn onder te verdelen in  een 4-tal trainingen:

  1. Fysieke / kracht training
  2. Mentale training
  3. Simulator training
  4. Trainingen om de dynamiek en technische aspecten van een race auto beter te leren begrijpen.

Fysieke / kracht training
Ik train 7/8 keer per week onder leiding van Pieter Bulsink (Maverick training). Pieter traint mij op algemene kracht, motorsport specifieke kracht en conditie. Binnen het Motorsport Performance Program zijn er een aantal Key points waar we op focussen.

Zo worden alle trainingen ingericht met wetenschappelijk bewezen trainingsmethoden.  Voor We maken gebruik van de Compensatory Acceleration Training als methodiek om functioneel sterker te worden voor het racen. Deze methodiek heeft als voordeel dat de spieren geprikkeld worden om sterker te worden zonder dat er veel extra spiergroei ontstaat. Je kunt hiermee dus je lichaamsgewicht laag houden terwijl kracht toeneemt.

Naast de kracht worden de trainingen ook zo ingericht dat ik conditioneel sterker word, ons doel hierin is het principe van 'overcapaciteit', fysiek zo sterk en fit zijn dat dit nooit een reden mag zijn tot vermoeidheid in de auto. Het fysieke element hebben we daarmee afgedekt zodat ik meer dan genoeg mentale capaciteit overhoudt om te focussen op het racen.

Wielrennen is daar ook een onderdeel van. Daarmee bouwen we aan een basis van algemene fitheid. We wisselen interval trainingen af met duur trainingen.

Mentale training
Je mindset heeft ontzettend veel invloed op hoe je presteert (los van de resultaten) en hoe je je geleverde prestaties evalueert om vervolgens de volgende stap te kunnen zetten. Om uit te blinken, zul je dagelijkse kennis moeten opdoen om als het ware race intelligent te worden. Het belangrijkste voor een coureur is dat hij/zij on-demand kan presteren, wat betekent dat je op een bepaalt moment de mentale codering hebt waarmee je je prestatie kan maximaliseren. Ik neem even als voorbeeld een kwalificatie, vaak heb je slechts 1 a 2 ronden de tijd om een tijd neer te zetten, dat betekent dat je als coureur in die ronde mentaal gezien on point moet zijn, en dus niet 1 ronde later. Wat betekent dat je volledig in het hier en nu bent, je niet afgeleid bent door omgeving, jezelf volledig focust op het proces en absoluut nog niet het resultaat. Want een resultaat is altijd een gevolg van. Op het resultaat heb je in alle takken van topsport geen invloed op. Afgelopen weekend bijvoorbeeld, had ik mezelf op P2 gekwalificeerd, uiteindelijk ben ik uitgevallen door een klapband waar ik als rijder niks aan kan doen, maar het resultaat is dus een DNF.

Vaak weten teams niet hoe je er mentaal / fysiek aan toe bent, echter wordt er wel altijd van je verwacht dat je op topniveau presteert. Door de mentale trainingen leer je met druk om te gaan. De weg naar het doel loopt nooit in een rechte lijn, onderweg kom je verschillende obstakels tegen. Door de mentale trainingen leer ik hoe ik mezelf kan resetten van tegenslagen, door beperkende overtuigingen te elimineren en door gedachten eenvoudig anders te vertalen of op een positieve manier te vervangen. Kennis is macht, door de jaren heen heb ik wel geleerd dat je bepaalde dingen niet moeilijker moet maken dan ze werkelijk zijn, je komt namelijk niet vooruit door constant in de achteruitkijkspiegel te blijven kijken.

Om mentaal overcapaciteit te creëren en in zijn algemeenheid mentaal ‘’fit’’ te zijn voor de topsport word ik hierin getraind door een ervaringsdeskundige genaamd Willem van de Kleef. Willem heeft op basis van zijn ervaringen uit de Squash wereld zijn eigen theorieën ontwikkeld. Om die theorieën praktisch toe te passen, ga ik met Willem squashen, dan oefenen we om in de juiste flow mindset te komen die vervolgens ook toepasbaar is in de race auto.

Simulator training
Vooral vanwege financiële redenen kun je niet oneindig testdagen rijden in een race auto, daarom is de tijd dat je jezelf daadwerkelijk in de auto kan voorbereiden op een race gelimiteerd. Om dit probleem te tackelen train ik dagelijks in de simulator, op de simulator kan ik alle circuits van de kalender voorbereiden. De circuits zijn gescand met een laser, daarom zijn de circuits erg realistisch op de simulator. Een perfect alternatief om te werken aan je rijstijl en jezelf dus optimaal voor te bereiden op een race.

Trainingen om de dynamiek en technische aspecten van een race auto beter te leren begrijpen.
Wekelijks besteed ik veel tijd aan het lezen / studeren van bepaalde technische aspecten van een auto. Dit is van belang omdat je als het ware op deze manier het karakter van de auto leert kennen, en dus ook wat een eventueel gevolg is van een bepaalde rijstijl op de grip die je hebt. Daarnaast kun je ook een betere feedback aan de engineer geven waardoor de setup van de auto nog beter afgesteld kan worden.

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »