Winkelwagen0
Geen producten gevonden...

Past het Keto dieet bij een duursporter?

door Linda Nalis
17 Maart 2022

Koolhydraten stapelen. Veel pasta eten. Dat werd altijd verteld aan de duursporter voorafgaand aan zware trainingsweken of wedstrijden. Maar is dat nog wel het juiste?

Het Keto dieet staat hier haaks op. Wat houd het Ketogene dieet precies in? We vertellen je er graag meer over in dit blog.


Wat is een Keto dieet?

Het dieet wordt gekenmerkt door een hoge consumptie van vetten. Waar je doorgaans 30% van je calorieën uit vetten haalt is dat bij het ketogeen dieet maar liefst 75% tot 80%. De hoeveelheid eiwitten die je eet blijft nagenoeg gelijk op 15%. Het zijn de koolhydraten die bij dit dieet worden geschrapt. En dit is wel even wennen, aangezien veel duursporters altijd juist de focus leggen op koolhydraten.

Hoe werkt het?

Een sporter die koolhydraatarm/keto eet verbrandt vet en hoeft het niet meer te hebben van beschikbare koolhydraten. Dit komt omdat het lichaam zal overschakelen van suikerverbranding op vetverbranding. Als het lichaam gebruikmaakt van vetreserves beschikt het over een groter uithoudingsvermogen. Aan het produceren van ketonen uit lichaamsvet zit bovendien geen limiet; het kan eindeloos doorgaan. De bekende 'man met de hamer' is hiermee dus verleden tijd. Ideaal zou je zeggen!

Bij het ketogeen dieet eet je een minimale hoeveelheid koolhydraten. De koolhydraten die je nog eet zijn koolhydraten waarvan niet altijd te voorkomen is dat je deze binnen krijgt. Dit dwingt het lichaam over te schakelen naar een andere metabole toestand: die van vetverbranding. Bij het afbreken van vet komen moleculen vrij die ketonen worden genoemd. Deze ketonen dienen – in plaats van glucose – als brandstof voor de spieren en de hersenen. Deze metabole toestand wordt ketose genoemd. Als je in ketose bent dan verander je in een effectieve vetverbrandingsmachine. Het verbranden van vetten zal veel efficiënter gaan verlopen dan wanneer je op suikerverbranding ‘staat ingesteld’.

De ‘truc’ voor duursporters is dus om ervoor te zorgen dat hun lichaam efficiënt raakt in het omzetten van opgeslagen vet in brandstof, om vervolgens optimaal te kunnen presteren. Op deze manier hebben ze een veel groter energiereservoir waar ze uit kunnen putten, dan wanneer ze zijn aangewezen op hun glycogeenvoorraad.

Dit is wel even wennen natuurlijk voor je lichaam, deze omschakeling. Het kan daarom ook zijn dat je je een paar dagen een beetje ziek voelt en griepachtige verschijnselen krijgt. Dit wordt ook wel de 'keto griep' genoemd. Deze griepachtige verschijnselen gaan na een paar dagen vanzelf weer weg en zijn te voorkomen door veel vocht te drinken en voldoende zout te gebruiken.

Wat zijn de voordelen?

Het doel van veel duursporters is niet direct om veel af te vallen, maar het fijne van dit dieet is dat je minder last zult hebben van energie schommelingen. Doordat er vrijwel geen koolhydraten meer in de voeding zitten zal de bloedsuikerspiegel dalen en stabiliseren. Wanneer je gewend bent aan dit dieet, stelt je lichaam zichzelf in staat om over te gaan op vetverbranding, wanneer nodig.

Chris Froome is een goed voorbeeld van een atleet die op deze manier grote wielerrondes wist te winnen. Hij volgt het ketogeen dieet zodat zijn lichaam al helemaal is ingesteld op het verbranden en presteren met vetten als brandstof.

Een ander voordeel is dat het voordeling kan zijn voor je bloedwaardes. Je kunt suikers vervangen voor zoetstoffen. Deze worden in het lichaam niet gezien als zijnde suikers zoals we die kennen. 

Zijn er ook nadelen?

Meer vetten verbruiken tijdens het sporten is misschien voordelig voor afvallen maar niet zozeer voor betere prestaties. Met het Keto dieet heb je minder energie schommelingen, waardoor je ogenschijnlijk langer door kunt gaan. Voordelig natuurlijk voor de duursporter, maar over het algemeen wordt gedacht dat vetten niet snel genoeg energie kunnen leveren voor duursporters. Ook mis je op deze manier wel de echte 'piekmomenten'. Het is daarom niet ideaal voor krachtsporters of sprinters, die vaak juist de beste prestaties leveren door het opbouwen van voeding naar een wedstrijd.

Ook kan het natuurlijk een uitdaging zijn om buiten de deur te eten. Maar met een beetje creativiteit en voorbereiding moet dit ook wel lukken. Bekijk nu ons Keto assortiment hier.

Wil je meer weten over het Keto dieet? Bel gerust. We helpen je graag verder.

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »