Winkelwagen0
Geen producten gevonden...

Dragen voedingssupplementen bij aan betere sportprestaties?

door Linda Nalis
7 Oktober 2021

Voedingssupplementen bij het sporten kunnen een nuttige aanvulling zijn. Vooral als je regelmatig intensief traint neemt je behoefte aan bepaalde voedingsstoffen toe. Met behulp van voedingssupplementen kun je makkelijker aan deze hogere behoefte voldoen en heb je een goede basis voor elke training. Maar hoe werkt het precies? En wat heb je nodig?

Hebben triatleten echt voedingssupplementen nodig om beter te kunnen trainen en te presteren in een  wedstrijd? Hoewel er mensen zijn die onbeslist blijven, is het antwoord eenvoudig: ja. Uiteraard is een gezonde voeding de basis: of je nu veel of weinig sport. Maar welk voedingssupplement kies je dan om het maximale uit jouw prestaties te halen? 

Allereerst kijken we naar je trainingen. De hoeveelheid en de duur van je training. Ten tweede hangt de keuze voor voedingssupplementen af van het soort training dat je doet - bijvoorbeeld kracht, snelheid of duurtraining. 
 
Voor en na een korteafstandstraining is er bijvoorbeeld een grotere behoefte aan aminozuren en eiwitten, terwijl tijdens langeafstandstrainingen, voornamelijk vanwege de toename van het benodigde trainingsvolume, hersteldrankjes een crucialere rol spelen bij het leveren van niet alleen eiwitten en aminozuren maar ook vitale koolhydraten die het energieniveau en de glycogeenreserves aanvullen. 

Maar wat past het best bij jou en jouw trainingen? We geven je hieronder een overzicht:

Magnesium - voor elke sport 

Magnesium zorgt voor meer spierkracht, spierontspanning en het uithoudingsvermogen. Sport, vooral duursport, leidt tot verhoogde behoefte en tegelijk tot extra verlies via urine en zweet. Ben je vermoeid of voel je je spieren na het sporten? Dan kun je baat hebben bij extra magnesium. Ook kan het nemen van extra magnesium bijdragen aan een betere nachtrust en het voorkomen van kramp.

Eiwitten – voor elke sport 

Het innemen van extra eiwitten kan het herstel van je spieren doen versnellen. Als voedingssupplement vind je eiwit of proteïne meestal in poedervorm of als reep.  Je spieren bestaan grotendeels uit eiwitten. Omdat je jezelf tijdens het sporten tot het uiterste drijft, worden je spieren tijdens een training zwaar belast. In dit geval kan een eiwitshake of reep een nuttig voedingssupplement zijn. Dankzij het extra eiwit kunnen je spieren sneller herstellen van de training en kun je er de volgende sessie weer vol tegenaan! 

Aminozuren – voor elke sport 

Aminozuren zijn de bouwstenen voor eiwitten. Spieren bestaan grotendeels uit eiwitten. Door training ontstaan er als het ware scheurtjes in de spieren. Met Aminozuren kun je je spieren helpen te herstellen na sport. De belangrijkste aminozuren voor je spieren zijn alle L-aminozuren, dit zijn L-leucine, L-isoleucine, L-valine, L-fenylalanine, L-tryptofaan, L-methionine, L-lysine, L-threonine en L-tyrosine. De meeste aminozuren zijn beschikbaar in poedervorm. Om te voorkomen dat je tijdens het trainen minder goed kunt presteren, moet je altijd aan je behoeften aan aminozuren voldoen. Neem bijvoorbeeld 3 capsules 6.4 Amino+  voorafgaand aan en direct na je training. 

BCAA’s – voor recreatieve en wedstrijdsporters 

De naam BCAA klinkt in eerste instantie misschien wat chemisch en vreemd. Maar BCAA’s zijn niet meer dan een compleet pakket van alle essentiële aminozuren. Deze omvatten Leucine, Isoleucine en Valine. Je lichaam kan deze aminozuren niet zelf aanmaken, dus moet je ze via je voeding binnenkrijgen. BCAA’s zijn verkrijgbaar in poeder- of capsulevorm. Dit voedingssupplement is bijzonder geschikt voor alle kracht- en duursporters. Maar ook als je in je dagelijks leven heel actief bent en slechts af en toe aan sport doet, kunnen BCAA’s een nuttig voedingssupplement zijn. 

Glutamine - bij zeer intensieve trainingen

Glutamine is een van de belangrijkste aminozuren voor je lichaam. Bijna 60 procent van je spieren bestaat uit Glutamine. Als je zeer intensief traint met een hoge fysieke belasting kan het nuttig zijn om glutamine als voedingssupplement bij het sporten te gebruiken. Want nadat je je spieren bij het sporten zwaar hebt belast, hebben ze een bepaalde tijd nodig om te herstellen. Glutamine voorkomt spiercel afbraak na intense fysieke activiteit en zorgt daarmee voor een sneller herstel.

Creatine – voor sporten met hoge prestatie-eisen 

Creatine kan vooral voor krachtsporters veel betekenen. Deze stof wordt in je eigen lichaam ook aangemaakt en dient als energiebron voor je spieren. Wanneer je een krachtige beweging in gang zet, maakt je lichaam kort gebruik van creatine, voordat het kan overgaan op het gebruik van koolhydraten en vet voor energie. Door wat extra creatine te nemen kun je dan ook je prestaties verhogen. Het kan je helpen om voortdurend je snelheid en maximale krachtwaarden te verbeteren. Dit voedingssupplement is daarom niet alleen geschikt voor de opbouw van spiermassa. Het ondersteunt je ook bij het verbeteren van je prestaties bij explosieve krachttraining.

Heb je vragen over het nemen van voedingssupplementen? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag op weg.

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »